Gezondheidstips

Mijn persoonlijk tips om gezonder te eten en te leven!

Er is mij wel eens gevraagd wat ik zelf doe en waar ik op probeer te letten om gezond te leven. Ik heb een paar van deze dingen uitgeschreven! Onthoud wel dat niemand perfect is! Dit zijn slechts richtlijnen, maar dingen als drukte op het werk, een druk gezin of andere omstandigheden kunnen natuurlijk ervoor zorgen dat het lastiger is voor jou. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Gezond-eten

Probeer zo gevarieerd mogelijk te eten, je lichaam heeft veel verschillende voedingsstoffen nodig dus zorg dat het van alles wat binnen krijgt! Probeer elke week een paar keer vlees en een paar keer vis of vegetarisch te eten.

Beweeg wanneer je kunt, ga op de fiets naar je werk of lopend naar de supermarkt. Als je geen tijd hebt om in de sportschool te staan probeer dan op z’n minst elke dag een stuk te wandelen of fietsen!

Kook zoveel mogelijk zelf je eten en probeer pakjes en zakjes te vermijden. Zoek naar lekkere recepten of haal je inspiratie uit kookboeken. Jij bepaalt precies wat er aan zout of vet wordt toegevoegd als je alles zelf vers maakt!

Laat frisdrank zoveel mogelijk staan, probeer dit te vervangen voor water (bijvoorbeeld met citroen of ander fruit) en thee. Kortom; eet je calorieën en drink ze niet! Ook light versies van frisdranken bevatten veel chemische stoffen, ongeacht dat ze geen calorieën bevatten zijn ze dus nog steeds niet goed voor je.

Drink veel water! Neem altijd en overal een flesje met je mee. Zo kun je het goed bijhouden dat je toch minimaal 1.5 liter drinkt per dag.

Mocht je een gezin hebben en bepaal jij wat er op tafel komt? Betrek dan de rest van je gezin ook in je gezonde gewoonten! Zo is het voor jou ook makkelijker vol te houden.

Wees creatief met groente en fruit, je kunt in elke maaltijd groente gebruiken, maak s’ochtend een groene smoothie, beleg je boterham met kaas,komkommer en een blaadje sla bijvoorbeeld, Of je cracker kipfilet met plakjes tomaat, of beleg je boterham ook eens met avocado bijvoorbeeld!

Schep 1 keer op bij elke maaltijd, laat de pannen in de keuken staan om te voorkomen dat je de restjes op gaat eten. Schep dus al op in keuken! eten zien en ruiken maakt dat je meer eet namelijk..

Eet rustig en kauw goed op je eten. Neem dus de tijd! Als je het eten maar half gaat verteren dan heeft je lichaam erg veel moeite met het verwerken van je eten, hoe beter je kauwt hoe sneller je maag het zal verteren.

Eet regelmatig en sla geen maaltijden over, maak dus ook altijd een goed ontbijt en goede lunch voor jezelf. Zo zal je minder de neiging hebben tot snoepen/snacken in de middag. Neem dan ook als je moet werken je eigen eten mee om te voorkomen dat je ongezonde dingen gaat kopen in de kantine.

En ten slotte, schrap niet alles van je menu, bij een gezonde leefstijl hoort ook gewoon lekker snoepen af en toe anders houd je het niet vol! Houd je van een patatje of een kroket? Doe dit dan ook af en toe en geniet er volop van! Dit geldt ook voor chocola of taart natuurlijk ! maar alles met mate.

Fresh%20Garden%20Mint

Heb jij nog goede aanvullingen of opmerkingen?  laat ze dan vooral horen!