Mealprepping

mealpr

Mealprepping, iets wat ik zelf al jaren doe, maar wat houdt het precies in en hoe pas je dit in je drukke leven? Ik geef je tips hiervoor!

Eigenlijk is mealprepping (meal preparing) heel simpel gezegd het voorbereiden van je eten voor de komende (werk)week of dagen dat je de deur uit bent. Het handige hiervan is dat je altijd in je koelkast lekker eten hebt klaarstaan wat je direct in je tas kunt meenemen zonder hier nog veel tijd aan kwijt te zijn! en het allerfijnste, in je drukke werkdag heb je een lekkere gezonde lunch om naar uit te kijken! zo kom je minder in de verleiding om ongezonde snacks in je kantine te halen bijvoorbeeld..

Stel, je werkt maandag tot en met donderdag, Wat je het beste kun doen is dan zondagmiddag/avond even in de keuken staan. Bedenk vantevoren wat je wilt maken. Ik raad aan om 2 soorten maaltijden te bedenken en die in vier bakjes te doen zoals onderstaande foto!

Wat je dan mee kunt nemen? nou erg veel! Er zijn een paar afraders die niet zo lang lekker blijven in de koelkast, denk aan:
– gegrilde groenten (deze worden zompig)
– veel dressing (deze kun je beter apart meenemen in een bakje)

Je kunt alle kanten uit met mealprepping. De mogelijkheden zijn eindeloos! denk bijvoorbeeld aan:

Koolhydraten; pasta, zoete aardappel, rijst, couscous,(soba) noodles of quinoa
Eiwitten: tonijn, zalm, makreel, gekookt of gebakken ei, tofu, witte kaassoorten, kip of kalkoen
Vetten: rauwe noten, avocado, olijfolie, pitten en zaden.
Peulvruchten: kikkererwten, bruine bonen, sojabonen of kidneybonen

Wie doet al aan mealprepping? en wat vind je ervan? als je nog lekkere tips hebt om mee te nemen deel ze dan vooral in de reacties!

Hieronder 2 voorbeeldrecepten die lang lekker blijven

Tonijnsalade
– blikje tonijn op water
– 4 kleine augurken
– 1 gekookt ei
– handje zwarte pitloze olijven
– 1 rode paprika
– peper en zout

Snijd de ingrediënten allemaal behalve de tonijn klein en meng ze met elkaar. Doe vervolgens de tonijn hier overheen en voeg naar smaak peper en zout toe. Dressing om mee te nemen:
olijfolie, vers citroensap, mosterd.

Wortel courgettesalade
– half zakje geraspte wortel
– cherrytomaatjes
– courgetteslierten
– halve rode ui
– geitenkaas of feta
optioneel: rozijntjes

Doe de geraspte wortel in een bakje. Snijd met de kaasschaaf of met een spirelli slierten van de (rauwe) courgette. Snijd de tomaatjes door de helft. Snijd de rode ui in ringen en voeg deze ook toe. Voeg een beetje feta of geitenkaas toe en als je wilt nog rozijntjes voor een zoeter geheel. Meng de salade alleen met wat olijfolie en citroensap.

1 Comment

  • Reply
    Johanna
    14 juli 2015 at 12:42 pm

    Handige tips! En je recept ga ik zeker uitproberen

  • Leave a Reply